>
Slide background

Boy Kollée, Weert

Ademen is leven

Meer ademen is meer leven.

Onze ademhaling is de motor van ons leven, een permanente bron om nieuwe zuurstof binnen te krijgen en oude afgewerkte stoffen ons lichaam te laten verlaten. Elke seconde worden we uitgenodigd om getuigen te zijn van onze manier van ademhalen.
In het begin kost het soms moeite, soms moeten we zelfs weerstand overwinnen om op de ademhaling te letten en ademoefeningen te doen. Als we wat langer oefenen, gaat het steeds makkelijker en merken we dat de ademhaling bijdraagt aan allertheid of waakzaamheid.

Hoe ademen we?

Een volledige ademhaling vindt plaats in de volgende gebieden:
Als je voor het eerst start met ademoefeningen:

  1. de buik
  2. het middenrif
  3. de borstkas

Als je al vaker ademoefeningen deed:

  1. de onderbuik (net boven het schaambeen),
  2. de buik rond het navelgebied,
  3. het middenrif, (diafragma) de flanken, (lateraal gedeelte van de thorax)
  4. de borstkas, (thorax en sternum)
  5. de longpunten,
  6. gebied onder het sleutelbeen, (clavicula)

Een ontspannen ademhaling verloopt moeiteloos, door het hele gebied.
Met minimale inspanning krijg je maximale energie-inname.
Als we kijken naar de ademhaling van een pasgeboren baby zien we de ideale situatie.
Bijna het volledige lichaam maakt deel uit van de ademhaling.

Oefeningen

De volgende oefeningen kunnen je helpen de adem bewuster te maken.

Voel hoe je zit of staat en word je bewust of er spieren zijn die je meer kunt ontspannen, die je zachter kunt maken. ga nu met de aandacht naar de ademhaling. Voel hoe de ademhaling in en uit je lichaam stroomt.
Als je gedachten krijgt, ga je met de aandacht opnieuw naar de ademhaling.
Verdeel de ademhaling in drie gebieden. De buik, het middenrif en het borstgebied. Stel je voor dat je de drie ademgebieden langzaam vol laat stromen. Probeer niets te forceren. De aandacht die je hebt is voldoende om de ademhaling te verdiepen.
Als de bovenstaande oefening moeiteloos gaat kun je de oefening uitbreiden door naar de zes gebieden te gaan die ik boven beschrijf. Leg de hand achtereenvolgens op elk van de gebieden terwijl je bewust blijft van de ademhaling. Voel hoe de hand door de ademhaling bewogen wordt. Gebruik enkele ademhalingen voor elk gebied. Als dat moeiteloos gaat probeer je al de gebieden in één ademtocht te vullen.
Eerst de onderste twee gebieden in één ademtocht en vervolgens langzaam een gebied erbij nemen.
Op het moment dat je voelt dat deze manier van ademen moeite kost stop je en geef je jezelf de tijd om te kijken wat wel moeiteloos gaat. Probeer iedere inspanning te vermijden.
Een volgende oefening bestaat uit het ritmisch vanuit de onderzijde van de buik schoksgewijs stap voor stap omhoog ademen tot je longen helemaal gevuld zijn.. In de praktijk zul je door regelmatige oefeningen 'in een teug' steeds hoger komen in je lichaam.

Omdat veel mensen chronisch te weinig ademen (ademen om te overleven) is het belangrijk in het begin zoveel mogelijk adem binnen te krijgen. Door de kaken los te laten en de mond ontspannen open te laten hangen kan de adem makkelijker in en uit het lichaam stromen.
Later kunnen de oefeningen uitgebreid worden met verschillende neusademhalingsoefeningen zoals de pramayama's uit de yoga traditie.

Herhaling is ook hier de beste oefening. Probeer enkele malen per dag enkele minuten aandacht aan te geven. Je kunt oefenen op elke gewenst plek. In de file, achter de winkelkar, voor de computer. Telkens als je jezelf de moeite waard vindt om even aandacht te geven. Lichaamsgerichte therapeut.

De lichaamsgericht therapeut gebruikt de ademhaling om stap voor stap helder te krijgen welke mechanisme je beperken om maximale ademhaling en daarmee maximaal levensplezier te hebben.

Therapeutisch

Er zijn diverse therapievormen die de ademhaling als ingang gebruiken. Rebirthing en Reichiaans lichaamswerk zijn twee therapievormen die gebruik maken van de krachtige hulp die de ademhaling kan geven naar persoonlijke groei. Rebirthing werkt met een verbonden ademhaling. Een ademhaling waarbij de inademing automatisch volgt op de uitademing. Reichiaans ademwerk werkt met zeven spierpantsers rond de volgende gebieden: ogen, mond, slikspieren, borst, middenrif, onderbuik en bekken.
Door de gebieden een voor een los te maken ontstaat een natuurlijke stroom van energie die terug te vinden is in de kwaliteit van de ademhaling en de kwaliteit van het leven. Angst Mensen die meer ademen als ze gewend waren, kunnen in het begin verschijnselen ervaren van trillingen in de handen en rond de mond. Voor gezonde mensen zijn deze ervaringen heel normaal. Het weefsel is nog niet gewend aan zoveel energie-doorstroming. Het weefsel went echter zeer snel aan de nieuwe toestand. Een grote ademhaling brengt je in contact met nieuwe gebieden in jezelf.

(c) 1992-2008 Boy Kollée